CINC ANYS DE TRANSFORMACIÓ ORGANITZATIVA. RESULTATS I IMPACTES OBTINGUTS, APRENENTATGES ADQUIRITS I REPTES DE FUTUR
Fa cinc anys, el 15 de juliol del 2020, arrencàvem amb una transformació organitzacional basada en autogestió i autoorganització a la Fundació el Maresme. Preteníem generar una nova cultura organitzativa, una nova filosofia de direcció basada en el coneixement col·lectiu, en la presa de decisions compartides, i en l’escolta de les diferents veus de l’entitat, basada en governança democràtica. Una cultura més participativa i en la que també es compartís i redistribuís el poder.
Buscàvem fer aflorar lideratges
des de qualsevol lloc de l’organització. On l’arquitectura (organigrama) no encotillés
a les persones, sinó que facilités generar espais de participació i de co-decisió.
Aquests espais eren els que havien de contribuir a generar noves dinàmiques de
gestió i direcció.
Alhora volíem que la mirada
tècnica en l’àmbit d’atenció a persones, la nostra missió com a entitat, estigués més present i tingués més pes a
l’equip de direcció, així com enfortir aquesta veu en la pròpia gestió dels
equips i de l’organització en general.
L’objectiu en aquell moment, inicis
del 2019, era dissenyar i implementar un model organitzatiu amb la visió que
contribuís a detectar i donar resposta a noves necessitats emergents, una
organització més àgil, flexible i alhora més resilient, una organització que reconegués
la diversitat de les persones i de coneixements que en formem part i com
aquests poden contribuir a prendre decisions més eficients i eficaces.
Per a tot això calia redissenyar
l’arquitectura, però sobretot posar especial atenció i acompanyament a
transformar dinàmiques de treball.
La voluntat d’aquesta transformació
organitzacional era el resultat d’una reflexió estratègica participativa duta a
terme durant 10 mesos, en la que hi havia participat més de 500 persones, l’any
2018.
Amb la present reflexió pretenc explicar
alguns resultats i impactes obtinguts amb aquesta transformació fins a data
actual, compartir aprenentatges adquirits fruit de l’experiència viscuda co-liderant
i acompanyant la transformació aquests darrers anys, i apuntar alguns dels
reptes que veig a data actual respecte la transformació organitzativa.
Organització més flexible
Aquest canvi de model ha portat a
una major flexibilitat en els diferents equips de treball en qüestionar-se si
la forma en que s’organitzen i prenen decisions és la que consideren més idònia
per una bona gestió del servei. En el cas que detectin necessitat de millora,
es viu com a natural que el propi equip, acompanyat per figures externes,
replantegin la seva pròpia organització i dinàmiques, amb objectiu
d’orientar-se a millorar tant la qualitat tècnica com de gestió.
L’actual model també facilita rotació
de funcions i rols de les persones formen part dels equips de gestió[1].
Tot i que el canvi de funcions i rols a les organitzacions pot ser un tema
delicat, es comença a viure com a natural ocupar un determinat rol durant un
temps determinat, per després cedir-lo a un altre company o companya de
l’equip.
Decisions més eficaces, i més
eficients?
Amb l’actual model, els diferents
equips tenen la competència de prendre decisions del seu àmbit d’activitat i nivell
de gestió[2].
En la presa de decisions compartida també hi participen, quan és necessari, persones
externes al propi equip amb coneixements complementaris a aquest.
Els resultats que estem obtenint
és que es prenen decisions amb millor coneixement pel fet de prendre-les per
part d’equips formats per persones que amb coneixements pluridisciplinars i
propers a l’àmbit que s’està prenent. Tal i com dèiem des de l’inici de
l’arrencada del model organitzatiu: “les decisions es prenen allà on passen les
coses”. Tot això, acaba traduint-se en la majoria de casos en decisions més
eficaces.
Implementar un model de gestió
més participatiu pot espantar per si aquest comporta un increment de temps
dedicat al debat i presa de decisions de forma col·lectiva, i per tant podria acabar
essent un model més ineficient. L’experiència que estem obtenint és que en
alguns casos sí que suposa un increment de temps en la gestió, però les
decisions preses són més eficaces: decisions més robustes i compartides per
part de més persones i alhora més riques en contemplar diversitat de mirades i
coneixements.
Així doncs, tot i que aquest
model pot comportar més temps de gestió, la major eficàcia de les decisions
preses compensa aquest increment de temps. Soc del parer que les decisions més
eficients no tenen perquè ser les que es prenen amb els menys recursos
possibles, sinó que l’eficàcia de les mateixes contraresta possibles errors o
resistències posteriors.
Més d’un cop he sentit a dir per
part d’equips que “s’entenen millor les decisions preses”.
Reconeixement per part de clients
i persones ateses. Impacte en la missió
Els darrers mesos hem realitzat
una avaluació d’impacte en un dels serveis de l’entitat acompanyats per una
consultora externa. Volíem veure si el nou model organitzatiu ha
impactat en la qualitat del servei, en la seva eficiència i eficàcia, així com
la seva contribució a la missió de l’entitat.
Després d’uns mesos de treball de camp
recollint evidències, algunes de les quals han estat entrevistes a persones
treballadores, ateses, famílies i clients, hem arribat a la conclusió que:
La transformació organitzativa ha
contribuït a una major eficiència i eficàcia del servei, a una millora del
clima laboral i a una millora en la qualitat d’atenció a les persones amb
discapacitat intel·lectual, per tant a contribuït a la missió de l’entitat.
Un altre resultat obtingut a
l’avaluació ha estat que el nou model organitzatiu contribueix a la
sostenibilitat organitzativa, estretament lligada a la promoció de la governança democràtica que
impregna la cultura organitzacional, el lideratge responsable, la millora
contínua i a la participació activa.
Increment del sentiment de
pertinença
Formar part d’un equip,
participar activament en la presa de decisions i sentir-se escoltat i valorat
independentment del lloc, funció o rol que ocupes, genera més sentiment de
pertinença, de sentit i propòsit en el treball.
Desencallar situacions estancades
Amb aquests anys hem vist com a
mesura que els equips han anat apropiant-se de forma real de l’autogestió i
autoorganització han contribuït a posar sobre la taula i solucionar problemes
que feia anys que estaven allà. Aquests processos no són senzills i requereixen
de recolzament extern dels propis equips, però el fet que són els equips que
s’apropien de la direcció facilita desencallar situacions encallades des de fa
temps.
Es promou un estil de
lideratge més humanista
Aquesta ha estat una afirmació
textual que he sentit en varis moments els darrers anys.
L’actual model promou l’escolta
activa, el reconeixement de la diversitat de persones i coneixements que formem
l’organització, el coneixement col·lectiu, la presa de decisions compartida...
per a que tot això passi, el lideratge de les persones també ha d’anar enfocat
cap aquí.
Per tant, és indissociable a tota
aquesta mirada també una major mirada de cura cap a les persones treballadores,
i per tant un estil més humanista de liderar equips i l’organització en
general.
ALGUNS APRENENTATGES
Partint que no és senzill resumir
en pocs aprenentatges de tota aquesta experiència viscuda, a data actual
destacaria els següents:
Temps
El temps és una variable molt
important. Dur a terme una transformació d’aquest envergadura, tant per la
profunditat de la mateixa com pel propi tamany de l’organització no es fa en
pocs mesos ni en un parell d’anys.
Es necessita temps per dissenyar
el model, preparar l’organització, arrencar i començar a provar la nova manera
de treballar.
Temps per caminar, per
equivocar-nos, per rectificar, per aprendre i anar consolidant aprenentatges.
Temps adonar-nos que els
resultats que obtenim comencen a ser millors.
Temps per escoltar, entendre i
acompanyar.
El temps deixa de ser una
variable lineal: hi haurà moments que sentirem que fem passos enrere o que anem
lents i per tant “perdent el temps”, passos i temps necessaris per després
fer-me un salt més gran o robust cap endavant.
Dedicació, reconeixement i
acompanyament
Transformar dinàmiques de treball
de molts anys no és senzill per molta voluntat que tinguem. Les inèrcies de
dinàmiques antigues acostumen a ser fortes. No per falta de ganes o
convenciment, sinó perquè serà necessari desaprendre per tornar a aprendre.
És important intentar entendre
què ens diuen certes resistències. És necessari reconèixer el camí recorregut
que és el que ens ha portat al moment en què ens trobem. No es tracta de
desmuntar tot allò construït, sinó des d’on estem seguir construint diferent.
Val la pena posar atenció en tot
allò que ja sabem com a organització, allò que no podem perdre pel fet
d’emprendre el nou camí o noves dinàmiques.
És necessari dedicar-hi recursos
tant interns, com puntualment externs, que acompanyin la transformació.
Confiança
Obrir les dinàmiques de gestió i
direcció a més persones i equips suposa incorporar una major diversitat en els
espais de decisió. Aquesta major diversitat porta alhora diferències de punts
de vista, de marcs mentals, d’experiències, de coneixements... i per tant
diferència respecte a un model menys participatiu. En el fons és el què
busquem.
És necessari confiar, confiar en
les persones i confiar en que aquesta major diversitat aporta també un
coneixement més ric en la manera de gestionar i dirigir, encara que no sigui
com un individualment ho hagués pensat.
Escoltar veus diferents ens pot
remoure les nostres creences i marcs mentals: si realment volem construir
col·lectivament, haurem d’estar disposats a integrar reflexions incòmodes per
pensar diferent.
Silencis
Es necessita generar silencis per
escoltar veus diferents. Sense nous silencis no escoltarem noves veus.
Caldrà invertir rols: callar i
escoltar més aquelles persones que habitualment parlen més, i parlar més
aquelles persones que acostumen a quedar-se més callades.
No és fàcil sostenir el silenci o
la incertesa, però són aquests moments els que realment transformen.
Cura cap a les persones i
equips
Tota aquesta transformació es
sosté en totes les persones i equips que formen l’organització. És important
estar atents a com es senten les persones i equips, i si hi ha frens que no ajudin
a avançar. Escoltar, entendre i acompanyar les resistències que vagin sorgint.
Per a començar a treballar
diferent, les persones i els equips hem d’estar preparats: abans de sembrar
noves formes de treball, cal llaurar bé el terreny. El que no es veu, però hi
és, pot impedir que arrelin noves dinàmiques, per molt bona llavor que hi
plantem.
Val la pena dedicar temps i
suport extern en acompanyar persones i equips.
Converses difícils
Per construir col·lectivament
serà necessari en algun moment tenir converses difícils: aquelles que sovint s’eviten.
Converses entre dues persones o en el sí d’equips. Aquestes converses ajudaran
a entendre, ens aproximaran a l’altre i ens faran créixer.
Viure-ho
El darrer aprenentatge que
destacaria és que per realment entendre els canvis que es van donant, veient
que les decisions que es prenen i maneres de funcionar que s’implementen són millors,
s’ha de viure i experimentar. Per tirar endavant una transformació d’aquest
estil un ha d’estar disposat a experimentar-ho, sentir-ho, per si mateix:
passant moments d’incerteses, desaprendre i aprendre, dedicar-hi temps, sentir emocions,
estar proper a les persones i equips per viure amb ells també aquesta
transformació. Serà així quan un s’adonarà que comença a arrelar i donar fruits
la nova manera de treballar.
REPTES DE FUTUR
Resumiria en tres els reptes de
futur:
Consolidació
És important seguir consolidant
els diferents models d’autogestió i autoorganització dels diferents equips. Cada
equip, cada servei és diferent i per tant el model i dinàmiques que van generant-se
també són diferents.
Tot i que partim d’una base i un
marc de referència comú d’entitat, seran els diferents equips que hauran d’anar
consolidant els seus propis models i dinàmiques.
Bones pràctiques i
transferència de coneixement
Com un element més de
consolidació, haurem de seguir recollint bones pràctiques que vagin generant-se
arreu de l’organització.
Les bones pràctiques
contribueixen a aterrar i objectivitzar tot allò que funciona. Per tant ens
aporten coneixement a través de la pròpia experiència. Aquest coneixement és
important tant pels propis equips que el generen com també alhora pot inspirar
a altres equips quan es trobin en situacions similars.
Valdrà la pena seguir promovent
la transferència de coneixement intern dins la pròpia entitat, com si s’escau
també més enllà de la nostra pròpia organització.
Avaluació
Hem dut a terme una primera
experiència formal en l’àmbit de l’avaluació d’impacte basada en la teoria del
canvi. Els resultats i evidències obtingudes són molt interessants i positives tant
en l’impacte generat en la nostra missió, com en la cultura organitzativa.
Serà important poder seguir
avançant en l’avaluació a més serveis, així com en àmbits més globals de
l’entitat.
L’avaluació ens haurà de servir
també per consolidar, extreure bones pràctiques i guiar els passos que seguirem
fent a nivell organitzatiu com a entitat.
[1] Són els
equips responsables de dirigir un servei, una agrupació de serveis o l’entitat
en general. Hem passat de direccions unipersonals a equips que co-dirigeixen.
[2]
Actualment hi ha tres nivells de gestió a l’entitat: nivell de gestió de servei,
d’agrupació de serveis i global (o equip de direcció).
Comentaris
Publica un comentari a l'entrada