TERCER SECTOR: I SI LA PALANCA ESTIGUÉS EN ELS MODELS DE GESTIÓ I ORGANITZACIÓ?
Ens trobem en un moment en el
qual les entitats del tercer sector es senten encotillades per una normativa i
burocràcia rígida que no s’adequa a les necessitats socials de la societat en
què vivim.
Un moment amb múltiples
factors d'exclusió social, problemes complexes, dinàmics, multifactorials... Necessitat de buscar
respostes diferents, necessitat d’innovar basant-nos en models d’atenció centrats
en la persona, en models comunitaris, inclusius, transformadors... aquests son
alguns dels reptes que tenim sobre la taula.
Però... per què és tant difícil
de portar-ho a terme? Per què l’esforç per a tirar-ho endavant és titànic,
mentre que els resultats que es veuen són només petits brots verds? brots verds
que les entitats protegeixen perquè una ventada no els destrueixi... brots
verds que es posen reiteradament com a exemples per explicar que hi ha un canvi
possible.
La velocitat d’aquesta
transformació és lenta i preocupa si aquest ritme serà suficient per a
transformar un model de societat cada cop amb més desigualtats.
Anhelem una societat en la que
cada persona pugui desenvolupar el seu projecte de vida, amb igualtat d’oportunitats,
on les persones siguin acompanyades i ateses d’acord amb les seves necessitats
independentment de si porten l’etiqueta d’un determinat col·lectiu “classificat”
amb risc d’exclusió social.
Per a liderar un canvi es necessiten
palanques que l’impulsin i mitigar els frens que el limitin.
Conscient que hi ha múltiples
palanques i frens... em pregunto:
I si els tradicionals models de
gestió i organització de les entitats del tercer sector estan siguent ara un
cert fre i poguessin esdevenir una palanca per a aquesta transformació social?
Les entitats del tercer sector han
nascut de la iniciativa social, privada, per tant han nascut de models
comunitaris on un grup de persones s’unia amb un objectiu social comú. Sovint aquests
grups de persones o familiars dels mateixos, patien la necessitat social que
pretenien transformar, i gràcies a l’acció conjunta s’empoderaven passant a fer
també una acció política activa de canvi social.
El tercer sector vetlla per
interessos generals i impulsa el reconeixement i exercici de drets de persones
i col·lectius en situacions de vulnerabilitat, responent a criteris de
solidaritat i participació social. És un
sector amb funció pública, sense ser sector públic, essent la major part
d’aquest privat i per tant les entitats han de garantir la seva pròpia
sostenibilitat econòmica per acomplir amb la seva missió, però amb uns valors i
manera de fer diferent al sector privat.
Els models de gestió i
organització adoptats majoritàriament per les entitats del tercer sector a
mesura que han anat creixent, han estat models empresarials inspirats en el sector
privat: models jeràrquics on sovint el poder, l’estratègia, la presa de
decisions està centralitzada en poques persones, amb diferents nivells piramidals.
Models enfocats al creixement de les entitats, a la creació de més serveis i a
poder atendre cada cop a més persones. Models que necessàriament han de
garantir la sostenibilitat econòmica i generar superàvit que es segueix reinvertint
en la pròpia missió.
Aquests models, juntament amb
molts anys de treball, de reivindicacions, de professionalització, han contribuït
a fer el que les entitats del tercer sector actualment són: un sector fort, amb
pes polític, però encara amb molts reptes per endavant. Reptes interns i
externs.
Però... i si aquests models ja no
són els que el tercer sector necessita per impulsar aquesta transformació social
i donar resposta als actuals reptes? i si estem en un moment d’inflexió? i si
per tal que les entitats del tercer sector siguin palanca de canvi han de
transformar-se internament cap a models de gestió i d’organització on el poder
i la presa de decisions estigui més descentralitzada, amb una mirada més
comunitària dins les pròpies organitzacions? i si les organitzacions del tercer
sector han d’evolucionar cap a models híbrids entre entitat i teixit comunitari?
Pot ser ara el moment en què, conservant
tot allò que les darreres dècades ha contribuït a fer que les entitats del
tercer sector siguin el què son ara, passin a fer les coses diferents?
Diferents cap a models de gestió
i organització més comunitaris, recuperant l’essència del seu origen, amb
unitats de treball més petites, descentralitzades amb més poder i autonomia,
arrelades al territori i hibridades amb el propi teixit comunitari, flexibles, creant
equips de treball formals o informals, mixtes amb professionals i voluntariat d’altres
àmbits, entitats i perfils professionals...
Podria ser tota aquesta
transformació interna de les pròpies entitats, una palanca de canvi més per
accelerar la transformació social que necessitem?
Bon dia Ariadna , no coneixia aquest blog i ha estat per a mi una descoberta. T'ho agraeixo . El que dius i penses, en aquest article fa pensar i molt i es un toc d'atenció, que suma a altres reflexions internes - no conegudes o externes i explicades , com alguna intervenció que vaig escoltar amb veu clara i crítica ( amb criteri) en alguna taula rodona al darrer Congres del Tercer sector social ... un debat no solament sobre l'organització interna de les mateixes associacions i si més no i també ,en relació d'aquestes mateixes entitats en relació a la comunitat i la missió i també en relació a la pròpia administració pública ...
ResponEliminaMoltes gràcies Joan per les teves aportacions. Contenta de poder compartir les meves reflexions sobre la transformació social i el Tercer Sector Social
Elimina