EL PAPER DEL TERCER SECTOR EN LA NOVA GOVERNANÇA PÚBLICA
Tercer Sector i Administració comparteixen
la missió de treballar pel bé comú, de contribuir al benestar i a la transformació
social tant a través de la prestació de serveis com a través de la producció de
polítiques públiques.
En un moment on el denominador
comú dels problemes i reptes és la seva complexitat, podria tenir sentit pensar
que ambdues comparteixen el repte d’avançar cap a models organitzatius que facilitin
donar respostes a noves realitats i necessitats socials.
Com apunta Quim Brugué: “avui no
és tant senzill com abans trobar un professional per a cada problema. (...) En
situacions de complexitat es genera una sobreproducció de rutines que pot
acabar per saturar l’organització. D’altra banda, l’evolució i la innovació
esdevenen més difícils.”
Breu evolució de models organitzatius a l’Administració Pública i al Tercer Sector
En l’àmbit de l’Administració Pública, un esquema teòric de com han evolucionat i cap on avancen els models organitzatius podria ser el següent:
- Model Burocràtic Tradicional (finals s.XIX fins mitjans s.XX) administració weberiana: caracteritzat per la racionalitat, amb una jerarquia ben definida, amb normes i procediments clars, i la impersonalitat en la presa de decisions. El què busca és maximitzar la competència i l’eficiència a través de les normes.
- Nova Gestió Pública (finals s.XX fins l’actualitat): caracteritzat per un enfoc més gerencial, orientat a major eficiència, resultats, rendició de comptes, avaluació de l’acompliment i gestió per objectius. On els gestors no només han d’administrar sinó també han de crear valor públic.
- Nova Governança Pública (finals s.XX fins l’actualitat): caracteritzat per un model més horitzontal, descentralitzat i col·laboratiu, en el que Tercer Sector, sector públic, privat i ciutadania han de tenir un paper més actiu en la producció, gestió i presa de decisions de polítiques públiques.
- Administració Pública Deliberativa (finals s.XX fins l’actualitat): s’enfoca a involucrar els ciutadans a la presa de decisions a través del consens, així com també en la legitimació de les decisions preses, partint que la societat sobre la qual es vol intervenir són els propis ciutadans fora de l’administració. Es reconeix la complexitat i diversitat creixent de la societat i es busca com fer les coses diferents. Alguns principis de fons són “de l’autoritat a la confiança (...) i de la direcció a la mediació” (Q.Brugué, 2005).
Tant la Nova Governança Publica com l’Administració Pública Deliberativa comparteixen entre altres característiques valors democràtics en les dinàmiques organitzatives, aposten cap a models més horitzontals i descentralitzats en contraposició a models més jeràrquics i rígids, es basen en la presa de decisions col·lectives per a arribar a respostes més riques, creatives i inclusives a la complexitat.
En l’àmbit del Tercer sector, un esquema teòric de com han evolucionat i cap on avancen els models organitzatius podria ser el següent:
- Models amb estructures poc formals (mitjans s.XX): nascuts de la iniciativa social, de famílies, basades en el voluntariat i la caritat, amb un enfoc assitencialista, sustentats per finançament privat i sovint amb molt de vincle amb institucions religioses.
- Models de professionalització i cooperació amb l’Estat (mitjans-finals s.XX): estructures més formals i jeràrquiques, es comencen a especialitzar en àrees més tècniques, avancen en la professionalització, sustentats per un model de finançament mixte públic-privat.
- Models gerencials (finals s.XX – fins l’actualitat): les organitzacions del Tercer Sector adopten pràctiques del sector privat, models orientats a l’eficiència, gestió per resultats i rendició de comptes. Probablement també influïts per la Nova Gestió Pública en la mesura que part del seu finançament depèn de l’àmbit públic.
- Models Participatius, basats en gestió i governança democràtica (actualitat): models que promouen la democràcia interna i la participació. Amb una estructura jeràrquica menys rígida, per tant models més horitzontals. Busquen donar resposta als problemes complexos i millorar l’atenció a les persones. Per a fer-ho promouen el coneixement col·lectiu i multidisciplinari, es basa en la descentralització del poder per avançar cap a presa de decisions compartides i que es prenguin des de l’àmbit o nivell de l’organització en el que principalment impactarà la decisió.
Aquests models han de contribuir i facilitar la coproducció de polítiques públiques, promoure la innovació social i per tant han de contribuir en anar avançant cap a la Nova Governança Pública.
Quin és el valor del Tercer Sector en la coproducció de polítiques públiques i que per tant pot aportar a la Nova Governança Pública?
El Tercer Sector té un conjunt de característiques que alhora són el seu principal valor en la coproducció de polítiques públiques. Algunes d’aquestes són:
- El seu arrelament al territori.
- Són organitzacions comunitàries.
- La proximitat, i per tant coneixement proper, de les persones que atenen.
- La seva capacitat de generar coneixement a través de desenvolupament pràctic de la seva activitat.
- Tenen ADN/vocació d’incidència política per a transformar i millorar el benestar de les persones.
- Són organitzacions més flexibles i participatives internament.
- Tenen capacitat d’innovar a través d’obtenir, i aplicar més i millor coneixement en l’àmbit d’intervenció.
- Tenen capacitat de veure, preveure i anticipar les noves necessitats i complexitats socials que afloren ja en el present.
Cap on haurien d’avançar els models organitzatius del Tercer Sector per aportar valor a la coproducció de polítiques públiques? De la teoria a la pràctica
Tenint present el valor
diferencial del Tercer Sector, tindria sentit que aquest avancés cap a models
d’organització que facilitin aquesta aportació de valor a la coproducció de
polítiques.
No podem “conformar-nos” únicament
amb models enfocats a la prestació de serveis, eficiència, resultats, ordre,
control... hem d’avançar cap a models facilitadors de desplegar el valor
diferencial del Tercer Sector. Aquests són models participatius, flexibles
basats en gestió i governança democràtica.
No es senzill avançar cap aquest
tipus de models per la falta d’experiència i d’organitzacions referents.
Alhora són models que requereixen
un canvi de cultura organitzacional: la major part de persones i organitzacions
portem un “sistema operatiu” instal·lat de molts anys, de dinàmiques, de resultats
i objectius esperats... i canviar una cultura no es fa d’un dia per l’altre.
Part d’aquest canvi de cultura també
passar per canvi en estils de lideratge:
Es tradueix en passar de
lideratges rígids, sovint individualistes, segurs d’ells o elles mateixes i de les
seves idees, i en els què es pressuposa que a mesura que s’ocupa un lloc més
alt a l’organigrama més coneixement es té per resoldre els problemes; per
avançar cap a lideratges facilitadors, que reconeguin els diferents tipus de
coneixement que han de contribuir a la generació de coneixement col·lectiu, que
contribueixin a fer créixer les persones que els envolten. Lideratges que avancin
en construir organitzacions en les que el lloc que ocupen les persones a
l’organigrama determina el seu àmbit competencial i responsabilitat, però no
poder sobre dels altres. Passant d’un exercici del “poder sobre de” a “poder
per a”.
Compartir que ja hi ha
organitzacions que estan avançant cap aquest canvi de paradigme dels models
organitzatius i puc afirmar-vos que quan comencen a desplegar-se amb tota la
seva potencialitat, persones, equips i organitzacions comencen a florir.
Algunes valoracions concretes de
treballar amb models més participatius són: “les persones ens senten més
partícips del projecte”, “són models que humanitzen la gestió”, “contribueix a
atendre millor les persones que atenem”, “contribueixen a desenquistar quistes
que hi havia des de feia masses anys”, “hem guanyat amb flexibilitat”,
“s’escolta més a la gent i es té més cura de les persones treballadores”, “incrementen
les iniciatives innovadores arreu de l’organització”...
Quin hauria de ser el paper de l’Administració per a facilitar l’aportació de valor del Tercer Sector en la Nova Governança Pública?
Tercer Sector i Administració
Pública no estan desvinculats, depenen mútuament un de l’altre: l’Administració
depèn del Tercer Sector per a la prestació de serveis d’atenció a les persones
en situació o risc de vulnerabilitat. Però no només hauria de necessitar/esperar
del Tercer Sector la prestació de serveis. El paper del Tercer Sector ha estat
sempre també un paper d’incidència política, de treballar pel reconeixement de drets
i contribuir a la transformació social. En la Nova Governança Pública, el Tercer
Sector és un agent clau en la coproducció de polítiques públiques.
Veiem que des del Tercer Sector tindria
sentit avançar cap a models més participatius, àgils i flexibles. Però els
models adoptats per part de les organitzacions no només depenen de la voluntat
interna de les mateixes, estan també condicionats a les circumstàncies de
l’entorn amb el què es relacionen.
Trobem algun estudi en l’àmbit
acadèmic que apunta que externalitzar serveis cap al Tercer Sector sota el
paradigma de la Nova Gestió Pública, enfocada a reduir costos, maximitzar la rendibilitat,
licitacions i contractes sota competència, posant èmfasi en l’assoliment
d’indicadors i el rendiment, amb manca de finançament estable... pot empènyer
el Tercer Sector a desenvolupar models organitzatius més gerencials que podrien
entrar en conflicte amb fórmules de treball més comunitari i amb models organitzatius
més participatius. I per tant com hem vist, aquest fet podria remar en contra
protegir i potenciar els propis valors diferencials del propi Tercer Sector en
la coproducció de polítiques públiques.
Així doncs, si en el marc de la
Nova Governança Pública el Tercer Sector ha de ser un agent clau aportant el
seus valors diferencials... podríem preguntar-nos: hauria d’avançar
l’Administració en replantejar certes planificacions, regulacions, marcs legals,
models de finançament, per tal que les organitzacions no estiguin tant encotillades
a treballar sota models gerencials i competitius i puguin avançar cap a
desenvolupar models organitzatius més participatius basats en gestió i
governança democràtica?
Recapitulant:
Donada la interrelació de l’Administració
i Tercer Sector, el darrer segle i mig els seus models organitzatius han anat
evolucionant, i en alguns aspectes sembla que vagin en paral·lel.
Ens
trobem en un moment en el que la complexitat social en la que vivim requereix
de respostes innovadores, complexes, àgils i codissenaydes, coproduïdes i amb
intervenció compartida.
Seria
interessant per tant, que Administració i Tercer Sector avancin tant en paral·lel
com plegats, essent conscients de la interrelació d’ambdues organitzacions.
Alhora també seria important replantejar certes regulacions, marcs legals, models de finançament
amb el Tercer Sector per tal que aquest no necessiti adoptar models purament
gerencials i pugui desplegar models organitzatius participatius i democràtics que
contribueixin a reforçar els seus valors diferencials, i per tant aportar com
agent clau amb tota la seva potencialitat a la Nova Governança Pública.
En aquest
escenari, Administració i del Tercer Sector
s'haurien d'exigir mútuament aquesta transformació, ja que si avancem en aquest camí,
m’atreviria a dir, que podrem veure resultats que no ens hauríem ni imaginat.
_____________________________________________________________________
LECTURES INSPIRADORES
Brugué, Q. et al. (2005). Democratitzar
l'Administració. Lideratge i institucions públiques deliberatives.
Manent, A. Fantova F (2021) Governança
participativa per a la innovació social https://lleiengel.cat/governanca-participativa-innovacio-social/
McMullin, C. (2023). The
persistent constraints of new public management on sustainable co-production
between non-profit professionals and service users. Administrative
Sciences, 13(2), 37.
Comentaris
Publica un comentari a l'entrada