LA CONFIANÇA EN LES ORGANITZACIONS




Models organitzatius basats en autogestió, en autoorganització, en poder i presa de decisions compartides, i que promouen diferents lideratges, han de ser models basats en la confiança. Alhora però, també poden ser models que facilitin generar-la a tota l’organització. Confiança en el sentit ampli de la paraula: personal i professional.

Però com podem generar i mantenir la confiança en les organitzacions? tot i no tenir “cap recepta màgica”, apunto a continuació un parell d’idees que crec que poden ajudar:

Per una part, humilitat. Tal i com apunta Manel Muntada en el seu darrer article La lògica de la humildad en el liderazgo, “la humilitat consisteix en la consciència dels propis límits i actuar en conseqüència”, així doncs aquesta hauria de ser una característiques que compartissin les persones lideren equips, organitzacions i ecosistemes en general.

Per altra banda, els darreres mesos he estat acompanyant un equip, tant grupal com individualment, i després de moltes hores de converses, amb el temps necessari per dur-les a terme i en espais segurs, he anat construint la idea que cada persona construïm un determinat cercle de confiança.

Com a persones podem tenir i generar confiança fins a un determinat número de persones. Per a confiar necessitem conèixer-nos, reconèixer-nos, entendre’ns, empatitzar.... i per a que passi tot això es necessita oportunitats de veure actuacions concretes, es necessita temps i espais adequats. Per tant tots i cadascú de nosaltres arribarem fins a un determinat, i probablement divers, número de persones.  Generarem un determinat cercle de confiança al voltant nostre.

Els cercles de cadascú de nosaltres s’entrellaçaran i hi haurà espais compartits entre dues o més persones. Alhora el nostre cercle arribarà fins a persones on d’altres no hi podran arribar.

Així doncs, en models organitzatius basats en autogestió i autorganització en els es que pretén que aflorin lideratges des de diferents espais de l’organització, poden ser models que contribueixin a generar i cultivar confiança a tota l’organització. Si cadascuna de les persones que exerceixen rols de lideratge en diferents àmbits s’orienten cap anar traslladant confiança en diversos àmbits en tot el seu cercle, i sobretot en aquells espais que s’entrellacen amb altres cercles, pot ser una oportunitat per anar impregnant de confiança tota l’organització.

Ser conscient dels propis límits i actuar en conseqüència implica entendre que una sola persona no podrà construir confiança en tota una organització, aquesta s’haurà d’anar teixint per part de totes les persones que en formen part, en especial per part d’aquelles que ostenten un cert lideratge.

No hem d’oblidar que les persones líders no son aquelles que tenen un càrrec escrit a la targeta de visita, a la firma de correu electrònic, o que ocupen un lloc en un organigrama, sinó aquelles que inspiren i donen confiança a persones dels seus equips i a les persones del seu voltant, al seu cercle. 

Comentaris

Entrades populars d'aquest blog

ALGUNES REFLEXIONS DEL TERCER SECTOR DES DEL TERCER SECTOR

L'ESTRATÈGIA EN LES ORGANITZACIONS

LA VISIÓ COMPARTIDA EN LES ORGANITZACIONS