CONEIXEMENT COL.LECTIU: DE LA REFLEXIÓ A L’ACCIÓ
En el present text vull compartir
algunes idees i propostes interrelacionades entre la construcció de
coneixement col·lectiu, la governança democràtica, estructures organitzatives i
transformació “real”.
Per coneixement col·lectiu podem
referir-nos al resultat de posar a dialogar, posteriorment ordenant i sistematitzant,
diferents tipus de persones que posseeixen diferents coneixements amb la
voluntat de buscar una resposta, solució algun repte o dificultat.
A nivell teòric podem trobar
moltes definicions de què és el coneixement i quins tipus hi ha, però m’ha
agradat la definició feta per Joaquin Gairín (2015) en la que diu que el
coneixement és “la motxilla” que cadascú de nosaltres portem. Com a
conseqüència de les nostres percepcions, experiències educatives i experiències
vitals, acumulem conceptes, idees, sentiments, frustracions, punts de vista,
etc. que explica moltes vegades el què diem o el què no diem, el què defensem o
el que simplement comentem o fem.
Així doncs si volem promoure la
construcció de coneixement col·lectiu serà imprescindible tenir present que les
persones posseïm molts tipus de coneixements no només aquells que es
pressuposen vinculats a un títol acadèmic si és que el tenim.
Aquesta és una base important del
coneixement col·lectiu: reconèixer la importància dels diferents coneixements
que hem anat adquirint les persones al llarg de la nostra vida, i en aquest
reconeixement hi ha implícit el reconeixement de cadascuna de les persones que
formen part d’un determinat grup o equip. Si les persones de l’equip no parteixen
d’aquest reconeixement, serà molt difícil avançar cap a la veritable
construcció de coneixement col·lectiu.
Per altra banda, a més a més però
del reconeixement de les persones i coneixements que formen part d’un
determinat grup de treball per a fomentar la construcció de coneixement
col·lectiu en models de gestió o de governança democràtica, és important que hi
siguin representades i escoltades totes les veus dels diferents agents o
grups d’interès. Així doncs, podem dir que generarem coneixement col·lectiu en
models de governança democràtica quan les diferents veus participin de buscar
la solució a algun repte, necessitat, dificultat i alhora reconeguin
l’aportació dels diferents coneixements que aportarà cada veu en el sí del
grup.
Serà important que cada veu
aporti al grup “la seva veu”. Amb aquesta frase tant senzilla el que vull
és emfatitzar que quan creem equips de treball en els quals hi ha diferents
veus és necessari, per una bona aportació en el propi grup, que cada
veu/agent/persona aporti realment el seu punt de vista, experiència,
coneixement, interpretació del què s’està parlant, encara que a vegades pugui semblar
que una determinada aportació està massa allunyada del què es parla. Cada
aportació ajuda a contrarrestar i a ressituar el grup cap a “la veu de tots”,
per sobre de la individual d’algú o alguns.
Coneixement col·lectiu però no
només és debatre, parlar diferents persones, veus o coneixements. Com
apunta J. Gairín, si s’ajunten varies persones a debatre sobre un repte i no
documenten res, es queda com una simple conversa. És necessari que es registri
el què s’ha parlat, i s’ordeni en funció del què s’hagi comentat: dades, idees,
experiències, referències... d’aquesta manera passarem d’idees individuals a
idees col·lectives i ordenades. Per això serà necessari utilitzar alguna
metodologia concreta.
Tal i com he escrit en altres
reflexions, les estructures organitzatives no son neutres respecte el
coneixement que es genera en una determinada organització o ecosistema. Organitzacions
dissenyades amb estructures de gestió basades en governança democràtica haurien
de ser organitzacions que, reforçades per metodologies de creació i gestió de
coneixement col·lectiu, facilitin aflorar aquest tipus de coneixement.
Per últim vull posar el focus en quina
és la voluntat de promoure coneixement col·lectiu, estructures organitzatives
basades en governança democràtica, models de gestió participativa... al darrera
hi ha una voluntat de transformar realitats. Passar a fer coses diferents a les
que estem fent. Així doncs, no hem de perdre de vista que si realment volem
transformar no podem quedar-nos en les idees, paraules i reflexions. Hem
de passar a accions, per petites que siguin. Transformar la realitat, fent,
duent a terme accions concretes.
I com podem fer-ho? crec que hi
ha dos aspectes que són importants: per una part haurem d’estar atents en
concretar accions resultants del coneixement generat que es puguin implementar,
dur a terme. I per altre, serà important que en els equips també hi siguin
aquelles persones/veus que són les que “estan a la realitat” i per tant seran
les que exerciran el rol d’arrelar a terra per transformar, el
coneixement col·lectiu generat.
Podríem dir que si realment volem
transformar, hem de somiar en gran però actuar en petit.
_____
GAIRÍN SALLÁN, Joaquín. (2015). Promover y gestionar el
conocimiento colectivo para mejorar la cultura y la práctica de la seguridad en
educación. Cuadernos de estrategia, (172), 59-84.
Gràcies per les teves reflexions. Potser algunes organitzacions tindrien que fer un esforç de reflexió sobre el valor del coneixement col ·lectiu.
ResponEliminaGràcies Núria. Contenta si poden contribuir a millorar com podem generar coneixement col.lectiu des de les organitzacions.
EliminaEnhorabona per les reflexions, m'ha agradat i les comparteixo.
ResponEliminaMoltes gràcies Pere! Una abraçada
ResponElimina