ORGANITZACIONS MÉS FLEXIBLES EN EL TERCER SECTOR. Per a què i qui ha de promoure-ho?

Quin és el sentit de promoure organitzacions més vives, més obertes, més flexibles, més participatives, més comunitàries, organitzacions que aprenguin? Qui o quines persones són les que han de promoure aquesta transformació dins d’una entitat o organització?

Quan parlem sobre nous models organitzacionals, no només posem l’atenció en quins són aquests models: arquitectura i dinàmiques que haurien d’anar adquirint les organitzacions, sinó que també posem l’atenció en el per a què aquests nous models. És en el per a què, el què “farà moure el món”.

Des de la meva mirada, en aquest “per a què” hi ha una part estructural, sistèmica, i una part específica de cada entitat o organització.

La part estructural, sistèmica és l’associada a l’actual entorn de complexitat, acceleració, incertesa que són característiques del món en el que vivim. També sabem que aquestes característiques impliquen que les persones haurem de desenvolupar la learnability o habilitat per aprendre tota la vida. Així doncs, des d’aquesta part més estructural, necessitem organitzacions que s’adaptin a aquestes característiques, d’una manera resilient. Organitzacions amb estructures que responguin a la complexitat, de manera àgil i flexible, per esdevenir organitzacions més eficients però sobretot eficaces. Organitzacions que generin ecosistemes que fomentin l’aprenentatge continu, esdevenint organitzacions que aprenguin per elles mateixes. És per tot això que necessitem repensar i construir models organitzacionals que facilitin tot això.

La part més específica està vinculada a la pròpia missió de l’entitat. El per a què existeix una determinada organització. Tenint present el per a què, l’entitat haurà d’avançar en repensar com pot organitzar-se i promoure noves dinàmiques de relació que contribueixin a respondre millor a la seva raó de ser.

Per altra banda, un altre aspecte clau és qui o quines persones són les que faran possible aquestes transformacions en les organitzacions?

Aquí distingiria en dos perfils de persones, i per cada un d’ells poden ser una o més persones:

El primer perfil és la persona o persones que ostenten el poder en l’organització. Qualsevol transformació d’aquestes característiques naixerà d’un acte de generositat de compartir poder a tota l’organització. Per tant, per arrencar serà imprescindible una voluntat sincera i ferma de compartir el poder per part de la o les persones que fins en aquell moment el tinguin.

El segon perfil és la persona o persones que hauran de promoure i anar teixint les diferents formes d’organitzar-se, relacionar-se, conèixer i reconèixer a les persones treballadores, i anar facilitant, orientant, acompanyant l’organització cap a una manera diferent de treballar, una manera més col·laborativa, amb una mirada més àmplia i inclusiva.

Aquest acompanyament ha d’enfocar-se una part cap el com: cap a la forma en com es relacionen les persones a l’organització, com he explicat en altres articles que he escrit, però sobretot enfocar-se cap al què: què volem fer diferent d’acord amb la missió de l’entitat? Quin aspecte o aspectes concrets volem transformar? Quins són els objectius comuns de l’organització? Acompanyar prioritzant els objectius intermitjos, aquells que no són de ningú, aquells que ens empenyeran a ser més col·laboratius, com apunta Manel Muntada. Aquells que no són directament de ningú i que són alhora de tots, són del comú.

Així doncs, aquest segon perfil de persones hauran de posar l’atenció en el bé comú de l’organització, en les zones grises, en allò intangible que fa que el tot sigui més que la suma de les parts. Teixint unions, vincles, connexions entre diferents persones, disciplines i parts de l’organització per intentar que aflorin “coses” que no existeixen. Alhora teixir també des de l’organització cap a fora, cap a l’ecosistema del que l’entitat forma part. I tot això amb el focus de la missió de l’entitat sempre present.

Com diu Donella Medadows “la comunicació interdisciplinar només funciona quan existeix un problema real a resoldre i els representants de les diferents disciplines estan més concentrats en solucionar el problema que en la correcció acadèmica, per a reconèixer la seva ignorància i acceptar el que els seus col·legues i el sistema els hi pot ensenyar. I quan succeeix, resulta molt emocionant.

Per a avançar en tot això, serà necessari deixar de fer: deixar de fer les coses de maneres antigues; deixar de pretendre que només algunes persones són les que poden promoure aquest salt qualitatiu; deixar de pensar que individualment podem arribar a les respostes que necessitem... deixar la individualitat per avançar en la col·lectivitat.

__

Meadows, Donella. H. (2022). “Pensar en sistemas. Un manual de iniciación”. Capitán Swing.

Muntada, Manel (2023). “¿Somos, las personas tan colaborativas como decimos ser?” http://blog.cumclavis.net/2023/04/somos-las-personas-tan-colaborativas.html

Comentaris

Entrades populars d'aquest blog

ALGUNES REFLEXIONS DEL TERCER SECTOR DES DEL TERCER SECTOR

L'ESTRATÈGIA EN LES ORGANITZACIONS