INTEL·LIGÈNCIA COL·LECTIVA: L'ENERGIA TRANSFORMADORA EN LES ORGANITZACIONS
Daniel Innerarity en el seu llibre “Una teoria de la democracia compleja”[1], apunta que “per entendre bé a què ens referim quan parlem d’intel·ligència col·lectiva el què primer hem de fer és distingir entre el saber individual i el saber col·lectiu”.
“El què fan organitzacions i societat
és generar un coneixement superior al de la suma dels membres que les composen”. És alguna cosa més que una simple
agregació. És un coneixement emergent que neix de la interacció, de la relació
i del diàleg. Aquest és, de fet, un dels principis centrals de la ciència de la
complexitat: el tot és més que la suma de les parts.
Les organitzacions són sistemes
complexos, i per tant no poden entendre’s com un simple agregat d’individus.
Són espais vius, on la qualitat de les relacions —la cultura organitzativa—
determina la capacitat de crear coneixement compartit. Quan parlem
d’organitzacions no ens referim només a empreses o entitats, sinó també a
espais de col·laboració entre diferents institucions o grups de persones que
col·laboren per construir alguna cosa superior a si mateixes.
Innerarity apunta també que “mentre
el saber individual és un assumpte privat, el marc per a dur a terme la
intel·ligència col·lectiva és una tasca genuïnament política”. Això implica
pensar en el tipus de coneixement que volem generar i en els marcs que en
facilitaran la seva aparició. No es tracta només d'acumular informació, sinó de
dissenyar espais on aquesta pugui fluir, transformar-se i generar coneixement
compartit.
És per això que “és poc raonable
posar excessiva atenció a les propietats individuals i confiar en excés en les
virtuts de les persones o institucions individuals, hem de fixar-nos fonamentalment en les
interaccions dels seus membres”. El que importa, subratlla Innerarity, és
la qualitat de les interaccions. Allò que passa entre les persones. I aquí
entrem de ple en la cultura relacional: en la manera de com ens escoltem, ens
reconeixem i confiem els uns en els altres.
Tots sabem que no ens relacionem igual
amb tothom. Que hi ha vincles que generen confiança i espais que afavoreixen
converses més profundes i creatives. Quan això passa, les idees circulen
millor, les decisions es prenen amb més saviesa i els processos s’acceleren
sense perdre qualitat. És una qüestió d’eficiència, sí, però també de sentit.
Tornant al concepte d’intel·ligència
col·lectiva, podem definir-la com la capacitat d’un grup de compartir
coneixement, aprendre col·lectivament i prendre decisions de manera més
creativa i eficaç que si ho fessin individualment.
Aquesta intel·ligència emergeix de la
col·laboració, la comunicació i la confiança entre els seus membres, i és clau
per adaptar-se al canvi, innovar i assolir objectius comuns. També neix però, de
veure l’altre com algú que pot aportar, que pot ampliar el nostre marc mental.
Pierre Lévy, filòsof i sociòleg
canadenc, la va definir com "una intel·ligència distribuïda a tot
arreu, constantment valorada, coordinada en temps real, que condueix a una
mobilització efectiva de les competències".
Així doncs, la intel·ligència
col·lectiva podríem dir que seria l’energia que hauria de fluir en models
organitzatius que aspiren a una governança democràtica.
Perquè aquesta tipologia de models són
aquells que doten de marcs de governança per incorporar les veus dels diferents
grups d’interès i traduir-ho en actituds, normes i pràctiques que expressin
l’apoderament i la participació real de les persones que en formen part.
Des de la meva experiència, un dels
grans reptes per activar la intel·ligència col·lectiva és el reconeixement
sincer de les veus diferents. No tenim dubtes que la diversitat és una font de
riquesa, però sabem que també pot ser-ho d’incomoditat. Si volem construir
coneixement col·lectiu, haurem d’acollir i integrar punts de vista diferents,
que neixen d’experiències, coneixements, necessitats i visions diferents. Haurem
de donar espai a allò que d’entrada no ens encaixa i que fins i tot ens pot
remoure. Haurem de vetllar perquè les veus diferents no quedin ignorades.
Us comparteixo però, que quan som
capaços de fer-ho el resultat que assolim té molt de sentit, més del què ens
hauríem imaginat individualment.
Haurem d’aprendre a escoltar i
entendre els silencis de les converses, també a sentir-ne les emocions. Com
deia el director d’orquestra Alberto Álvarez-Calero: “qui no escolta els teus
silencis, tampoc entendrà les teves paraules” [2].
Si realment volem avançar cap a models
organitzatius participatius en els que es generi i flueixi l’energia de la
intel·ligència col·lectiva, aquests són alguns dels matisos que haurem de tenir
presents.
Perquè construir models organitzatius
democràtics implica reconèixer aquella part que no es veu, la democràcia
profunda[3]
que busca transformar des de les arrels.
Reflexió
inspirada en converses incòmodes que eren importants escoltar i tenir presents...
[1] Innerarity,
D. (2019). Una teoría de la democracia compleja. Barcelona: Galaxia
Gutenberg.
[2] https://www.lavanguardia.com/lacontra/20210710/7590680/escucha-tus-silencios-entendera-tus-palabras.html
Comentaris
Publica un comentari a l'entrada