Aportació del Tercer Sector Social en temps de pandèmia



Col.laboració en "Aportació del Tercer Sector Social en temps de pandèmia. Premis La Confederació 2021: edició especial COVID-19"


UNA MIRADA CAP A LA CURA DE LES PERSONES TREBALLADORES

(octubre2021 _ publicat març2022)

Les organitzacions del tercer sector hem demostrat la gran capacitat de resposta davant les diferents crisis viscudes. La situació actual ens requereix seguir estant a l’alçada però per fer-ho, també haurem de seguir posant atenció en la gestió dels equips i la cura dels i les professionals.

Aquest però no és un repte exclusiu de les entitats del tercer sector sinó de tot el seu ecosistema. Hem de posar el focus en les persones treballadores, els equips, les condicions i espais de treball, i en les organitzacions.

Les persones per sentir-nos bé treballant necessitem sentir-nos cuidades.

Investigacions acadèmiques en l’àmbit del tercer sector ressalten que algunes característiques que contribueixen a sentir-nos cuidades en l’àmbit laboral son: tenir autonomia en el desenvolupament de la nostra feina, el sentit de la nostra tasca de poder contribuir a millorar la vida de les persones, disposar d’espais de supervisió i reflexió, tenir veu i espais de participació, i bones condicions laborals.

Les entitats haurem d’avançar en la transformació de les organitzacions cap a models de governança democràtica que facilitin escoltar les diferents veus que en formem part. Models que segueixin reforçant els valors intrínsecs de l’àmbit social: com l’escolta, el respecte, el reconeixement de la intersubjectivitat i la diversitat.

Des de l’àmbit de les polítiques púbiques haurem d’avançar cap a models de governança col·laboratius (publico-mercantil-social), invertir en innovació social i dotar d’estabilitat pressupostària certs programes existents que permetin millorar la qualitat laboral. Tenim el repte d’aconseguir el reconeixement econòmic i social de les persones que formem i treballem en el tercer sector social: persones ateses, famílies, persones treballadores remunerades i voluntàries.

La gestió i cura de les persones, equips i organitzacions hauran d’estar al centre també de la transformació social.

Bibliografia de suport per l’elaboració del text
  • Durán, M. A. D.; Sánchez, A. J. M. (2012). “Engagement en profesionales de la acción social. Diferencias entre Administración y Tercer Sector desde la perspectiva del modelo de demandas y recursos laborales.” Documentos de trabajo social: Revista de trabajo y acción social, (51), 45-68.
  • Fundació CCSM i Fundació Catalana de Professionals en Salut Mental. “10a Jornada la Xarxa a Debat . “LA CURA DELS PROFESSIONALS I DELS EQUIPS”” . Barcelona, 9 d’octubre de 2020.
  •  La Confederació del Tercer Sector Social de Catalunya. “La contribució de la governança democràtica en la resposta davant la l’impacte de la Covid-19”
  • La Confederació del Tercer Sector Social de Catalunya. Coordinació Laia Grabulosa    i Gemma Huerta. “Anuari 2020 Especial Covid-19 . Impacte econòmic, laboral i organitzatiu al Tercer Sector Social de Catalunya.”
  • Manent, Ariadna; Fantova, Fernando  (2020) “Transformació organitzacional i inclusió comunitària” Llei d’engel (www.lleiengel.cat)
  • Manent, Ariadna; Fantova, Fernando  (2021) “Ecosistemes de coneixement: gestió del coneixement en organitzacions comunitàries en un context de polítiques públiques” Llei d’engel (www.lleiengel.cat)
  • Pascual, Sergi (2021) “La democratització de la vulnerabilitat”. Social.Cat (www.social.cat).

Comentaris

Entrades populars d'aquest blog

ALGUNES REFLEXIONS DEL TERCER SECTOR DES DEL TERCER SECTOR

L'ESTRATÈGIA EN LES ORGANITZACIONS

LA VISIÓ COMPARTIDA EN LES ORGANITZACIONS